chestionare auto

De ce te uiți și… cam pe unde?

M-am gândit la o statistică: unde, la ce și încotro se uită șoferul în timpul conducerii. După vreo 30-40 de ani de șoferie, parcă mă uit mai mult în… retrovizor, decât prin parbriz. Nu din cauza bătrâneții și a nostalgiilor, ci pentru că pericole nenumărate vin din spatele mașinii și nu prea le poți feri. Dacă apare un pericol din față, stânga, tragi volan dreapta, frânezi sau accelerezi. Dar din spate? Aștepți la semafor. Vine din spate. Vorbește la telefon, l-a lăsat frâna, e neatent în clipa aia. Te uiți în oglindă și, dacă reușești să înțelegi, poate dă flash când simte pedala de frână moale, mă rog, pot fi anumite semne. Nu e aglomerat și reușești să te ”muți” pe banda de alături și-l pălește pe alt nefericit. Sau, vezi că vine și nu va putea opri. Ești cu piciorul pe frână, o eliberezi. Între timp, a redus destul de mult și-ți turtește un pic bara. Dacă mai aveai piciorul pe frână, îți intra până la soacră-ta de pe bancheta din spate. Eh, ai avut și noroc să n-ai pe nimeni în față. Scenarii fanteziste? Nu le crede, dar rămâi la ideea de a ști foarte bine ce se petrece în spate.

Pe geamurile de la ușile din față te uiți spre oglinzile exterioare și ca să vezi dacă vine cineva din lateral. Parbrizul și geamurile astea sunt așa de importante, încât legea interzice să pui pe ele pelicula aia parasolar. Știai asta?

Pe geamurile ușilor din spate mă uit ca să evit unghiul mort al retrovizoarelor, la parcarea paralelă, când întorc, când reintru mai abrupt după o depășire. Nerecomandat, dar se mai întâmplă.

Păi, unde naiba să mă uit mai întâi? Cu doar doi ochi și cu gâtul astfel construit că abia văd un pic spre lateral. Ei bine, șoferul bun vede în toate direcțiile, fără nici un efort și le rezolvă pe toate. E un exercițiu care vine cu experiența și poate fi cultivat doar mergând mult.

Ba, te poți uita și prin trapă: vine grindina, trag sub un pom, adăpost, ceva, ca să nu mă lase fără geamuri. Ori vezi o cracă putredă în pomul sub care ai parcat. Mut-o, dracu’ mai încolo, că nu ți-e greu. Mașina, nu craca.

Tre’ să vezi nu 360°, ci într-o sferă, 3D. Pericole sunt peste tot.

Și n-am amintit de blondele de pe stradă, telefonul mobil, pasagera de alături…