chestionare auto drpciv motor

Anatomia lui Grey

chestionare auto drpciv motor

Sistem de angrenaje cutie viteză

sau White ori Black…

Mai pe scurt a lu’ Bilu Automobilu’. Dacă aveți chef să știți ce conduceți. Dacă nu, și le înțeleg mai ales pe blonde, auziți de unele chestii de care vă întreabă la alea câteva întrebări de mecanică. Mașina e făcută din motor și caroserie, ca părți mari. Pe vremuri, mașinile alea ca vapoarele aveau un șasiu, pe care se montau motorul, caroseria și anexele (rezervor, sisteme de direcție și de frânare, cutia de viteze, ambreiaj, transmisie, trenul de rulare). Acum, se face economie de metal, se simplifică montajul, se ușurează și se ieftinește mașina montând ceea ce se numește ”caroseria autoportantă”. Adică pe ea se montează toate elementele expuse mai înainte; are niște ranforsări adecvate pentru asta.

Motorul, ăla care face… zgomotul. Tot el te și împinge de colo-colo. Are nevoie de sisteme de ungere (o să auziți, și o să plătiți la service, de pompa de ulei, care creează presiunea de ungere a uleiului, are sorbul în baia de ulei partea cea mai de jos a motorului). Ferească Dumnezeu, cu ea dai de vreo piatră (mai ales off road), cu atât mai mult cu cât scutul e acum de… carton chiar și la unele Mercedesuri. În baie se pune un ulei specific (după motor, marcă, sezon, condiții de exploatare. Nivelul lui se măsoară cu joja de ulei – o tijă cu mâner care apare la motor, în partea de sus. Are două repere MIN/MAX între care trebuie să se afle uleiul. Măsurarea o faci cu mașina orizontală, după circa 10 minute de la oprirea motorului. Scoți joja, o ștergi cu o cârpă, o bagi iar, o scoți și vezi nivelul. D-l Sebastian Papaiani povestea cum încerca cumnatul lui să umple cu ulei pe la orificiul jojei. I-ar fi luat trei… săptămâni. Uleiul se toarnă prin orificiul adecvat situat pe capacul culbutorilor. Presiunea de ulei e monitorizată de un senzor. Când scade se aprinde un bec la bord. Fițoșii au mașini cu manometru de ulei, unde citesc presiunea instantanee.

Motorul are nevoie de combustibil, există un sistem compus din rezervor, conducte, filtre, pompa de combustibil, pompa de injecție/carburatorul, galeria de admisie. Combustibilul trebuie să se aprindă (de aia îi și zicem ”motor cu combustie internă”. Din punctul ăsta de vedere, sunt două tipuri de motoare: cu aprindere prin scânteie (mas) și cu aprindere prin compresie (mac, Diesel, după numele inventatorului german Rudolf Diesel).

Mai vorbim noi despre astea. …to be continued…