motor drpciv curs rutier

Anatomia lui Grey 3

Prin automobil se tot plimbă curentul electric. Sistemul e deosebit de complex: bateria (acumulatorul), producătorul de curent (alternatorul), electromotorul de pornire (demarorul), computerul de bord, sistemul de aprindere, alimentare, semnalizare a stărilor motorului, luminile de drum, alea dinăuntru, radio/player, aer condiționat, geamuri și oglinzi electrice, ștergătoarele de parbriz, contactul de la volan, cabluri, câte și mai câte. Există un sistem de siguranțe (trebuie să știi unde e și, poate, să ai și câteva siguranțe fuzibile de rezervă). În ideea că te poate ajuta unul care se pricepe. Nu-ți strică nici un set de becuri de schimb; mai ales dacă umbli mult, noaptea, în străinătate etc.

Cu astea am cam terminat organele mașinii pe care le putem privi stând în… picioare. Acum, să ne uităm nițel pe dedesubt. Transmisia. Sistemul care duce puterea motorului la roți. Motorul învârte ambreiajul, care e legat de cutia de viteze. Din ea iese axul secundar la care e articulat cardanul, diferențialul, planetarele și roțile. Astea în cazul mașinilor cu tracțiune clasică: motor în față, tracțiune pe spate. Cum cele mai multe mașini moderne trag pe roțile din față, cardanul ăla lung, pe care îl vedem sub camioane, a dispărut înlocuit cu un”apendice”, cutia de viteze și diferențialul sunt acum un bloc din care ies axele planetare care învârt roțile. Axele sunt articulate ca roțile motoare să fie și directoare. Lucrurile sunt mai simple pentru șofer și mult mai complexe pentru mecanic în cazul transmisiei automate, lipsește ambreiajul, ai numai două pedale, și e mult mai comod în balamucul de trafic de azi. La transmisie, apare al doilea ulei din mașină. Se schimbă la un număr de kilometri sau la o perioadă de timp.

Transmisia se ”încheie” cu roțile. Grija șoferului sunt cauciucurile (iarna sunt speciale), uzura lor, presiunea trebuie verificată din când în când. Mai au și rulmenți, care se mai uzează…

Până aici am încercat să mergem cu mașina, dar mai trebuie să ne și… oprim. Sistemul de frânare, element de… viață. O pompă, lichid special care nu vaporizează, nu îngheață, se comprimă la minimum, conducte care conduc lichidul la etrierele/cilindrii de frână (la roțile din spate la unele automobile). Frâna poate fi cu disc sau cu tamburi. Multe mașini au discuri în față și tamburi pe spate. Viitorul e al discului. Plăcuțele și/sau saboții elemente consumabile, trebuie verificate și schimbate la timp. Conducerea cu defecte la sistemul de direcție sau frânare e contravenție, dar e legată mai ales de… speranța de viață.

Direcția: volanul, coloana lui, cremaliera/caseta de direcție în vechime, bieletele sau capetele de bară care acționează fuzetele, care schimbă unghiul roților directoare. Există un automobil, două, care schimbă și unghiul roților din spate. Așa ca anecdotă.