Anatomia lui Grey 2

Motorul cu aprindere prin scânteie merge cu benzină. Amestecul de aer – benzină e comprimat puțin și, când pistonul a făcut compresia, bujia dă scânteia care-l aprinde. Explozia trimite pistonul în jos (teoretic, pentru că există și motoare orizontale), e singurul timp motor eficace. La noua cursă a pistonului, se deschide supapa de evacuare și se aruncă amestecul ars. Am sărit timpul 1, admisia, pistonul se mișcă spre arborele cotit și supapa (pot fi și două) de admisie se deschide. Pentru scânteie, bujia e legată electric la un sistem de aprindere, care asigură o tensiune înaltă (pe la 15 kV și mai bine). Asta se asigură cu o bobină de inducție și un sistem de ”rupere”, adică de întrerupere a curentului din primarul bobinei, care induce înalta tensiune în secundarul legat la bujie. Bunica are nostalgii citind astea. Azi, sisteme electronice fac tot procesul. În plus există un sistem de distribuție care trimite scânteia la bujia care trebuie.

Aprinderea prin compresie simplifică mult. Se folosește motorina amestecată cu aer care se autoaprinde la o compresie foarte mare. Ferească Dumnezeu! să puneți celălalt combustibil în motor. Îl TERMINAȚI!

Pentru că lucrează cu foc, motorul are nevoie de un sistem de răcire: radiatorul, conducte, pompa de apă și blocul motor care are pereți dubli. Lichidul de răcire circulă în jurul cilindrilor și preia căldura pe care o transportă la radiator care primește vântul în plete (ajutat și de un ventilator) și face schimbul de căldură. Pentru ca randamentul să fie bun, să nu consume excesiv, să ajungă mai repede la temperatura de regim, există un termostat care se închide și lichidul folosit e doar cel din blocul motor. Pe la 90°C, el deschide și se face legătura, prin conducte, cu radiatorul. Sistemul are și un vas de expansiune, la care ne uităm dacă lichidul de răcirea are nivelul cuvenit. Lichidul de răcire e un compus bine reglat din apă distilată și antigel. Firmele date dracu’ au lichid special. El trebuie să nu facă depuneri, să nu corodeze, să nu spumeze, creând presiuni suplimentare, și să nu înghețe. Scrie în cartea tehnică dacă și când îl schimbăm, ceea ce facem și cu uleiurile mașinii.

…to be continued