26 Intrebari
26 Ramase
0 Corecte
0 Gresite

Întrebarea 1

Cum trebuie să fie nivelul corect al uleiului din baie?

A. cu aproximativ 1 cm sub reperul MIN;

B. între reperele MIN-MAX, însemnate pe joja de ulei;

C. cu aproximativ 1 cm deasupra reperului MAX.

Chestionare auto

Manevre salvatoare

curs rutier DRPCIV preventiva opel

curs rutier DRPCIV preventiva opel

Există câteva care pot face diferența de la viață la…

În primul rând, aș aminti contrabracajul. Are un nume cam pompos, dar e consacrat. E simplu de povestit, dar e al dracu’ de greu de făcut pentru că se opune instinctului. Când spatele mașinii o ia spre dreapta (spre șanț, de pildă), trebuie să iei volan în aceeași direcție (dreapta) pentru a încerca să rămâi pe drum. Pare straniu, contra naturii, dar e perfect eficient. Înainte de a încerca manevra, ”verificați-o”, uitându-vă la TV, ca să vedeți cum o fac piloții de raliu. E aproape incredibil cum redresează. Mașina fuge 90°, el ia volan complet spre partea aia și… drumul continuă. În țările civilizate, unde educația rutieră e o prioritate (Finlanda, în primul rând, Suedia… ați prins ideea) se fac cursuri de manevrare fie în parcări uriașe, în care s-a turnat apă, care îngheață, fie, vara, roțile mașinii fiind suspendate pe niște cărucioare cu roți mici. Sunt convins că găsiți exemple pe Youtube. E posibil să fie și pe la noi o parcare goală cu polei sau mâzgă. Numai făcând-o, înțelegeți manevra. Dacă rotești volanul în partea opusă, cum îți dictează instinctul, vehiculul se rotește, devenind incontrolabil.

Să vorbim acum, puțin, despre acvaplanare. Alt cuvânt ciudat. Când intri cu viteză măricică într-o baltă de pe șosea, mașina ”zboară” pe deasupra apei, acvaplanează, și nu mai poți să schimbi direcția de mers. De obicei, nici nu știi că planezi până n-ai nevoie să schimbi unghiul de direcție. Atunci, constați că nu poți face nimic, volanul se mișcă de parcă ai avea puntea față suspendată pe un cric central. Pericolul e dublu: fie te duci drept când drumul cotește (nu e nimic de făcut, dacă acvplanarea continuă), fie miști din volan în ambele direcții, disperat că nu mai ai control, nu redresezi la ”drept”, balta se termină și te duci ”glonț” în direcția în care ai lăsat volanul. Manevra salvatoare, despre care îți amintesc, e să duci volanul în unghi zero. Pentru asta, trebuie sânge rece, atenție încordată, experiență și… să mai fie cineva cu tine în mașină. Cineva de foarte sus.